Skip to main content

SEGMEN : Blogwalking & Kenali IPT



Kelik kalau nak Join SEGMEN ni >> Husna Humairah & Kak Niera


Assalamualaikum, Selamat malam, sepetang bersama dalam blog . Wah , segmen ini mampu menarik minat saya lah. Saya sebenarnya blogger baru tau, memang minat join segmen. Tapi tidak lah semua segmen. Sebab percambahan segmen ni sangat drastik, tak sempat saya nak follow satu, demi satu, sebab saya pun sedang sibuk. Ini pun curi masa sikit sebab exited nak join segmen ini [ditulis pada waktu malamnya]. Terima kasih banyak-banyak kepada husna humairah & Kak niera sebab jemput join segmen ini. Emm nak tanya ? adik beradik ea ? nama macam semacam jea ? hehehe. Maaf busy body sikit. Tapi memang hebat lah , sebab idea segmen ini sebenarnya memberi impak positif sebenarnya kepada sesiapa yang membaca, menimbulkan perasaan menarik buat saya untuk menulis lagi =). Terima kasih ya.


Bila bercerita pasal IPT

"Entry kalian mestilah berunsurkan IPT masing-masing. (samada mengenai pensyarah, atau courses yang kalian ambil, atau hostel, atau kelebihan & kekurangan IPT, atau pengalaman pahit manis kalian di IPT tersebut atau apa sahaja yang berkaitan IPT. Atau mungkin boleh letakkan sekali cara-cara untuk mendaftar di IPT tersebut", Husna Humairah.


Saya sekarang sedang menuntut di UTHM ( Universiti Tun Hussien Onn Malaysia ) atau dahulunya terkenal dengan Kuittho ( Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Hussein Onn ). Pasti semua tahu sebab ramai cikgu-cikgu saya, pensyarah-pensyarah saya kebanyakkannya pernah menuntut di sini (kUiTTHO). Kalau ada orang tanya "ubai, awak belajar mana ?", saya jawab lah "Ubai sekarang belaja kat UTHM", nanti mesti beliau akan tanya balik " UTHM kat mana tu ubai?", maka dengan mudahnya saya akan jawab balik " Dulu namanya Kuittho", lepastu serta merta dia jawab " Owh, KUiTTHO, saya tahu situ", jelas kan ? KUiTTHO sangat terkenal pada ketika dahulu, dimana ramai pensyarah, guru yang saya tanya dulu mereka belajar kat sini. Heeuww.


KUiTTHO sekarang dah jadi UTHM


Alhamdulillah, sedikit sebanyak saya dah sikit-sikit mengikut jejak langkah seperti mana guru-guru dan pensyarah-pensyarah saya pernah alami. course yang saya ambil adalah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik ( Sistem Kuasa ) dengan Kepujian. Wah panjang bennaww. Biasanya kalau orang tanya " Ko amek koz apee ? " Jawab saya " Elektrik, ". Jawaban saya mudah sahaja dengan satu perkataan mampu merungkai segala-galanya .


Kolej Kediaman Perwira

Saya tinggal di Kolej Kediaman Perwira, UTHM. Kolej Kediaman yang famous dengan taman penternakan arnab, penanaman serai, pengenalan kafe akademik sejajar dengan konsep kelestarian. Macam-macam aktiviti pelajar ada. Sama ada nak terlibat atau tak je. Alhamdulillah, kat UTHM ni boleh saving sikit, sebab kat sini kawasan kampung yang indah lagi nyaman dengan suasana kehijauan dan kelestarian. Boleh la nak saving bajet. Makan memang murah, lepastu kolej kediaman dekat je dengan kampus. Bas disediakan setiap 10 minit FREE!. Tiada alasan nak datang kelas lambat. 


Kolej Kediaman Perwira UTHM


Pengalaman Manis

Pengalaman manis ? pengalaman pahit ? biasalah, pelajar mesti kena lalui liku-liku macam tu. Baru lah kehidupan itu nampak berseni gittuw. Dengan warna warni. itu Alhamdulillah diam tak diam, semester 1 ini dah tamat, sekarang ni tengah cuti semester. Sedang tunggu pointer rasmi. Doakan saya dapat first class untuk semester ini =) . 
Pengalaman manis, Alhamdulillah semester ini: 
  1. terdetik dihati berubah jadi insan yang berjaya, tak nak fikir pasal cinta-II lagi selagi saya belum nikah; 
  2. saya dapat perform dengan baik semester ni; dan
  3. saya dapat berjumpa dengan tokoh-tokoh yang dapat memotivasikan diri saya. 
Tak nak cerita panjang-II , nanti penat lak baca kan. Lagi-II kalau ada gambar. Makin berjela lah karangan tu.


Program Anjuran Kolej Kediaman Perwira , Bengkel SKT 2102


Sedikit Sebanyak tentang UTHM

Seterusnya, saya nak ceritakan tempat-tempat yang menarik yang mungkin kita boleh manfaatkan bila kita dah melanjutkan pelajaran disana. UTHM sebenarnya banyak bangunan baru antarannya FKEE, FPTV, FKAAS, FSTPI, dan banyak lagi search sendiri hehehe. 


Fakulti Baru FKEE ( Fakulti Kejuruteraan Elektrik & Elektronik )



Perpustakaan UTHM, Terbesar Asia Tenggara


Perpustakaan ini gah berdiri, meskipun daku memandang dari jauh di sudut jendela.


Salah satu tempat yang menarik bagi saya adalah perpustakaan UTHM. Perpustakaan terbesar di Asia Tenggara tau. Kalau dah besar mestilah sumber rujukannya pun banyak,tak perlu nak berebut-rebut, nak cari buku pun cuma taip keyword sahaja dah keluar rak mana yang kita nak pergi. 


selesa kan perpustakaan dia ??


Malah, penggunaan komputer percuma, WOA ( Wireless Open Access), tempat belajar yang kondusif. Saya tidak akan melepaskan peluang untuk pergi ke sini setiap gap masa antara kelas. macam-macam kemudahan disediakan. 


Di tengah-tengah kemegahan perpustakaan ini ada lanskap yang cukup indah, nyaman, dan sejuk mata memandang. Terbaik..


Indahnya Masjid UTHM




Selain itu, masjid UTHM yang gah berdiri tersegam sejuk hati memandang membuatkan seseorang terkesima bila sampai sana buat pertama kalinya hehehe. Kadang-kadang, saya ambil peluang untuk solat jumaat disana, solat berjamaah disana. Di sana lebih tenang , aman dan damai.


Bestnya Dewan Konvokesyen UTHM

Rekabentuk ada menyerupai penyu kan ? Cantik =)


First time lihat, wow besarnya ini dalam hati berkata " alangkah,,, bla,, bla ,, bla ", mulut ternganga mata terbeliak. Lantas daku menyerbu masuk ke dalam sempena Festival Penyelidikan dan Inovasi 2012 pada waktu itu . Agak jakun lah , pusing sana pusing sini. Hihihi. Pusing sana pusing sini sebab kitorang ada task yang kena buat okie. Kitorang kena buat dokumentari dalam bentuk video dalam subjek CNI ( creativity and Innovation ) sempena festival ini. Memang mengujakan la lihat projek-projek beliau semua.


Sekitar Dalam Dewan Konvokesyen Ini






Bila lihat orang sedang bergraduasi sempena Hari Konvokesyen ni , diri rasa bermotivasi untuk belajar yang terbaik sebagai seorang pelajar. Agar berjaya .Doakan saya berjaya yea =).

Nak Mohon Masuk UTHM ??
                            UPU >>Beli Kod pin kat BSN >>KLIK SINI
WEB UTHM>>KLIK SINI

*TARIKH TUTUP UPU 2013/2014 adalah 15 APRIL 2013 ni!
*Tarikh Penting Permohonan UPU Sesi 2013/ 2014
Dah setakat ni jea saya cerita. Rasa ni pun dah banyak sangat dah kot. Rasa sengal dah tengkuk nak baca .. HEheehe ..Assalamualaikum , Baiiiiii..


Photobucket





Comments

Kak H said…
oh UTHM :D ada senior blaja kt situ :)

haa terima kasih sbb mnyahut seruan join sgmen ni. hehee :)

apapun, sy mmg dah follow. jmput follow back sbb itu mmg syarat2 sgmen kan? :)

okay, jgn lupa blogwalking peserta lain jgk --> http://milikhusnahumairah.blogspot.com/p/senarai-peserta-segmen.html
Paly said…
malas singgah malas singgah!! haha

aku tak blogwalking lg peserta segmen ni, huhu.. terbaek bro, fokus stadi lu, cinta2 letak tepi... good luck lam stadi ^_^
hehehe ,,, Tq-Tq bro =) , sekarang aku pun kurang BW sebab busy kan
Atiqah Ivy said…
hye student uthm...^_^

sy dari segmen yg same..
sy dah 3,4 kali gk la menginap kat uthm...
sbb join tournament..
da biasa sgt da ngn kolej perwira tu..hehe
klu x silap gambar yg last skali tu dewan baru korang..
berdepan ngan library..*klu x silap laa..hihi


anyway, uthm mmg cantik..terbaek..salute~

salam perkenalan dr student UTeM
hazdnul shafina said…
salam..hit back..wah.. cantiknye :D

http://chocolatesunshinedanbo.blogspot.com/2013/02/segmen-follow-me-follow-u.html
jom joi first segmen sya :)
f.aliaa said…
salam ziarah, cantiknya UTHM, moden la, all the best di sana :)
Kak H said…
oh ye, lupe nk jwb soalan tu ;) kitorg bukan adik beradik :D

sy yang anjurkan segmen ni, idea segmen ni pun mmg dr sy.. kbetulan sy mmg prlukan lebih byk kyakinan utk smbung blaja nnt T_T sbb tu mntk abg2 kakak2 share psl ipt korg.. takut nk smbung blaja sbb x berani jauh dr family *k jgn gelakkan! :p

sy mntk kak Niera tlg promotekan je.. jd, bila dia tlg promotekan , sy pun kena lah letak nama dia utk korg follow jgk. hehehe :)
EkaTikah said…
UTHM? ade abg saudare stdy kat sane.. hehe.. teringin nak g sane jugak :D

Datang dari segmen yg same. Salam perkenalan. Kite dari UTM :)
hehehe ,, saya cadangkan IPT yang dekat-II jea , nak jumpa family pun senang ,bila hati tak tenteram, hati tak selesa , gundah gulana , Ibu Bapa lah pengubat duka, penawar sengsara.kan kan ?heheehe. Hanya dengan melihat wajah mereka , boleh buat hati lebih tenang. Malah itu tips bagaiman nak jadi cemerlang tau. =)
Hehehe ,, nanti sambung la kat sini ,, sangat seronok. =)
hehehe ,, UTEM pun apa kurangnye kan . ramai kawan study kat sana .. Saya sebenarnya ada dua pilihan masa mohon UPU dulu . First choice UTHM , Second Utem =)
Atiqah Ivy said…
Hehe...
terballik dgn sy..
dlu masa nak isi upu sy dok kompius nak letak uthm no 1 ke utem no 1..
last2 ble pk balik utem lg dkt dr rumah (asal selangor), lgpn time tu dapat tau adek sy diterima masuk uitm perlis..
klu sy letak uthm no 1 "masak" laa parent sy..sorang perlis, sorang johor..
so sy letak utem no 1, uthm no 2..
^_^
balas kunjungan kat sini. cantik UTHM ni.. :) All the best ye!
Farah Hafiz said…
dah singgahh :) ade ramaii kawan kat sana. Insya-allah akn pergi melawat situuu nanti :D
Yong Baiaah said…
balas kunjungan, ramai kawan2 di uthm :)
Nana Lee said…
dari segmen yg sama..

cantiknye perpustakaan UTHM..

i follow dan gud luck! :)
Unknown said…
seriously cntik sgt UTHM ni, especially library dye... salam perkenalan..btw, da follow awk :)
Unknown said…
bw dr segmen yg sama..follow sini ;)
Diya Hanun said…
waaaaa...mcm best je bngunan dy XD cantik
http://fardiyah.blogspot.com/2013/02/segmen-blogwalking-kenali-ipt.html
hehehehe ,,, Kira okie lah ,, Pasal dekat dengan Rumah ni pun satu sebab jugak kenapa saya pilih UTHM ,, =) ,, Tak pi tak pe lah =) , asalkan awak okie disana , Gud luck ea =)
Paly said…
tahniah bro menang segmen ni, wahahhaa... terbaekk
Anonymous said…
tahniah... aku suka tgok dewan korang.... cantik!!
UTHM best...congratulations :)
Unknown said…
Cantiknye UTHM nii..
syhrh said…
ohh awak student uthm ke? wahhh cantik kot uthm! (:
suka part gambar kolej kediaman tu! nice one >_<
Jom la belaja kat sini ,, hehehe ,,, Library dia memang first class =)
Terima kasih +Nazmin Nazifa
Jom belaja kat sini =)
belum rasa lagi konvo kat sini ,, tgk la 3 tahun lagi ,, heehhee
Terima kasih =) , jemput datang sini
Best kan ? jum datang melawat kat sini ,, hehe
salam perkenalan jugak ,, jap saya follow balik
Melawat kene bagi tahu ,, hehe

Popular posts from this blog

Nostalgia impian dan Harapan Cita-citaku

Assalamualaikum. Selamat Awal Pagi. Mesti korang ingat saya sedang Fresh bangun pagi terus update belog kan ?? Sebab termimpi apa entri yang bakal ditulis ?? hahaha tidak lah sebegitu. Sebenarnya saya belum lagi tidur. Dah biasa dah macam ni. Bagi saya waktu-waktu macam ini sesuai untuk saya menulis entri yang apa sahaja terlintas di benak fikiran ini. Apa perasaan saya sekarang ? Gemuruh atau Risau ? ke gembira ? . Saya nak ceritakan aktiviti harini sebelum ubai sibuk mengupdate entri ini. Firstly berkenaan cita-II ubai. Bila cerita pasal cita-II mesti semua orang suka mengelamun. Aku nak jadi angkasawan lah, nak jadi saintis lah, nak jadi seorang Motivator terhebat lah. Bagus semua itu, kerana prinsip ubai, apa yang kita impikan , apa yang kita cakapkan , itulah akan berlaku sebenarnya. Impian itu cas semangat dan mempengaruhi tubuh badan akal fikiran okay. Okay, dah jauh telajak ni, masa ubai kecik-II dulu ubai pernah terbayangkan yang ubai ini akan jadi saintis berjaya. Cewah! sa

Selepas Viral: Saya datang dengan hasrat, untuk berkahwin dengan anak pakcik

Bakal yang aku jumpa selepas aku viral.. Masa ni bulan 6.. Bulan puasa.. Teringat lagi, dia sungguh sungguh suruh datang berbuka sama sama dgn family dia, sambil sambil tu jumpa mak ayah terus bincang pasal kahwin.. Dalam hati, "..mak aiiihh, terus suh dtg bincang dengan family teruss.. padahal tak kenal lagi ni.. sungguh sungguh tu dah nampak sikit dah.." Dalam ramai ramai wanita.. dia antara yang pertama, terus suruh bincang dengan mak ayah... Antara beribu orang yang sempat aku balas satu satu tu, aku terbuka hati nak bagi no phone aku kat dia.. Kenapa terbuka hati? Itu perancangan Allah.. . . Mulanya mmg stranger, kami tak pernah kenal langsung.. nak stalk kat FB pun tak lepas, sebab masatu takda gambar dia kat FB. . . Dia selalu mesej suruh dtg rumah jumpa mak ayah.. dia kata dia tunggu aku.. . . disebabkan aku bz dah nak praktikal.. ke Kuantan.. aku biarkan saja.. tak dapat memenuhi hasrat berbuka sama sama dengan keluarga beliau.. . . Bukan aku tak nak terim